Op reis met Henk en Loek naar de VS in 2011

Great Sand Dunes en stoomtrein

19 september
Vandaag een reisdag. We verlaten ons mooie plekje (de afgelopen nacht stonden we overigens alleen op de camping) en gaan op weg naar het zuiden. Het rijden in de camper begint intussen aardig te wennen. Belangrijk is dat je goed in je spiegels kijkt en dat je zorgt dat die heel goed zijn afgesteld. En ook moet je er aan wennen dat je zo nu en dan ook de verkeersregels voor vrachtauto's volgt. Zo stonden er op de Interstate door Denver (een ontzettende heksenketel!) op bepaalde plaatsen borden 'trucks keep middle two lanes'. Heb ik ook maar gedaan, bleek verderop maar goed ook: dat had maken met viaductbogen over de weg en die waren op de meest linker en rechterbaan toch iets te laag voor onze camper....
Voorbij Denver werd het allengs rustiger en kunnen we op de cruise control rustig onze weg vervolgen.
Overigens nog een voordeel van het rijden in een camper: je uitzicht wordt niet verpest door langzaam rijdende campers voor je....
Ons reisdoel voor vandaag is de KOA camping in Colorado City, een mooie stop na ruim 325 kilometer. Dit keer een zgn. 'full hookup': aansluitingen voor elektriciteit, water en afvoer. 's-Avonds genoten van een barbecue(waar Loek zijn pyromane driften op kwijt kon...) voor ons rijdende huis.

20 september
Vandaag een wat kortere etappe omdat we tijd willen hebben om op onze bestemming Great Sand Dunes National Park and Preserve rond te kijken. Onderweg in Walsenburg wat boodschapjes gedaan en tot onze verassing een echte espresso (in een kopje!) kunnen drinken. Het is overigens opvallend hoe snel en hoe makkelijk je hier contact met de mensen maakt. En overal zijn ze even vriendelijk en hulpvaardig. Komt misschien soms wat overdreven over, maar wij vinden het erg aangenaam.
Een prachtige rit over lange, kaarsrechte wegen. Rond het middag uur komen we aan bij de camping OASIS, vlak bij Great Sand Dunes. Een plekje gereserveerd voor de komende nacht en daarna door naar het park. Daar meteen maar een Nationale Parkpas gekocht zodat we alle volgende parken tijdens deze reis kunnen bezoeken. Leuk is ook dat je bij ieder park een folder met kaart en uitgebreide informatie krijgt. Een bezoek aan het Visitor Centre is altijd een goed begin voor een bezoek aan een park. De zandduinen, waar het park zijn naam aan ontleent, zijn heel bijzonder. Vooral door het wisselende licht vanwege de wolken die zorgen voor een mooi lichtenspel.
We maken een zeer inspannende tocht naar een van de hoogste (225 meter) duintoppen. Het mulle zand maakt de tocht omhoog niet echt eenvoudig, maar eenmaal boven is een geweldig uitzicht onze beloning. En een goed gevoel dat we zo lekker inspannend bezig zijn geweest.
Daarna terug naar de camping, waar we een mooi plekje hebben met uitzicht op de duinen. Het avondlicht over de duinen is prachtig.

21 september
Vandaag weer een lange reisdag. Bij Antonito kijken we rond bij het depot van de Cumbres & Toltec Scenic Railroad. Toevallig stond er net een trein klaar om te vertrekken; dat was dus genieten, vooral voor Loek dus. Daarna door naar de KOA Camping bij SantaFe, waar we rond 15.00 uur aankomen. De camping ligt wat ver buiten de stad, waardoor we er helaas niet toe komen om de stad te gaan bekijken.

Ans

Wat een leuk verhaal en mooie foto's weer. In Egmond ligt niet zoveel zand. Henk wat zit je vorstelijk in je cockpit, maar dat moet ook wel want jullie zijn kilometervreters. Het is weer leuk om met jullie op reis te zijn. Liefs Ans