Op reis met Henk en Loek naar de VS in 2011

Las Vegas en Death Valley

10 oktober
De laatste dag van onze campervakantie... We staan vroeg op en na het ontbijt pakken we al onze spullen in de koffers. Het lijkt wel of ze een stuk zwaarder zijn dan in het begin... Daarna de camper schoonmaken van binnen en de laatste kilometers afgelegd naar Campingworld (Moturis), de verhuurder van onze camper. Aan de ene kant voelt het goed de camper zonder brokken weer netjes op het terrein van de verhuurder te hebben neergezet, aan de andere kant neem je ook afscheid van een huisje wat meer dan 3 weken van jezelf is geweest. Van te voren hadden we 2300 mijl (circa 3700 km) geboekt en betaald. Het zijn er 2330 geworden, dit hadden we dus heel aardig ingeschat.
Vervolgens worden we naar het vliegveld van Las Vegas gebracht en gaan we naar Alamo autoverhuur om de door ons bestelde auto op te halen. Het is een mooie SUV, een KIA Sorento. Voor in de middag hadden we een uitstapje naar Red Rock Canyon bedacht. Dat is een mooi park, zo'n 30 km buiten Las Vegas. Het doet op sommige punten een beetje aan Valley of Fire State Park denken. Het is best opvallend dat het zo dicht bij zo'n grote stad zo stil kan zijn. Het is overigens vandaag Columbus Day en dat schijnt een soort nationale feestdag te zijn waarop iedereen vrij is. En dat is dan weer aan de drukte in het park te merken. Neemt niet weg dat het een bijzonder mooi park is en dat we er een mooi uitstapje van hebben gemaakt.
We gaan hierna terug naar Las Vegas. Loek wil graag even langs een modelspoorwinkel in Las Vegas en dat doen we dus ook maar even. Daarna door naar hotel Luxor.
Ik moet zeggen dat de massaliteit van alles hier in Las Vegas ons nogal tegen staat. Een parkeergarage van ettelijke etages, langs touwtjes aansluiten tot je aan de beurt bent voor iemand die je incheckt, overal een kakafonie van geluiden van slotmachines, muziek en andere herrie: het past niet bij de vakantie die we tot nu toe gedaan hebben.
Gisteravond zijn we nog naar een voorstelling geweest bij Treasure Island. Een gelikte show met allerlei effecten en geluiden. Allemaal best knap, maar het is mij allemaal te kunstmatig.
Vanavond zijn we wezen eten in een Italiaans restaurant in hotel Mandalay Bay, dat naast hotel Luxor ligt. De hotels worden met een soort tram verbonden, zodat je dat niet hoeft te lopen. Het eten en de Californische wijn waren zonder meer goed, maar om nou te zeggen 'intiem': nou nee. Veel herrie en een televisie die boven de bar aan staat verhogen de sfeer wat mij betreft niet echt. Moet je in Las Vegas overigens ook niet verwachten. En waar we ook nogal eens naar verlangen: een gewoon lekker kopje koffie en niet zo'n enorme beker met zo'n plastic dekseltje erop. Ook dat is hier met een lantaarntje te zoeken.
Morgen hebben we het plan om naar Death Valley, een park zo'n 160km buiten Las Vegas, te gaan.

11 oktober
We hebben voor vandaag een lange dagtocht op het programma staan. We rijden naar Death Valley, een nationaal park zo'n 160 km van Las Vegas verwijderd. Het is een prachtige rit. Het park zelf is nogal uitgestrekt, zodat we keuzes moeten maken voor wat we wel en wat we niet willen zien. Death Valley staat bekend als de heetste en laagst gelegen plek van de Verenigde Staten. De temperatuur nodigt dus niet echt uit tot het maken van lange wandelingen.
We bezoeken Zabriskie Point, waar we een prachtig uitzicht over de bijzonder gekleurde rotsformaties hebben en rijden daarna naar Badwater, waar zich het laagst gelegen punt van Noord Amerika bevindt (zo'n 85 meter beneden de zeespiegel). Vervolgens maken we een rit over de Artists Drive, een smalle weg die slechts in een richting bereden mag worden. Het is een bijzonder mooie rit met vele mooie uitzichten over de kleurige rotsen.
En dan is het weer tijd om naar Las Vegas te gaan. In de avond gaan we met de bus naar Las Vegas Downtown voor de Fremont Experience. Dat is een muzikaal- en lichtspektakel in de overdekte Fremontstreet. De overkapping dient als een projectiescherm voor de bijzondere lichtshow. Zeer de moeite waard. Op de terugweg stappen we uit bij hotel Bellagio, waar om de zoveel tijd een prachtige muziek- en lichtshow met spuitende fonteinen wordt gegeven.
Tenslotte wordt het tijd om terug naar hotel Luxor te gaan om daar nog een drankje te nemen en na een welbestede dag naar bed te gaan.

12 oktober
In eerste instantie hadden we voor vandaag een lange dagtocht naar Little Finland gepland. Dat ligt op zo'n 275 km van Las Vegas en gezien onze ervaringen van gisteren vinden wij dat toch echt te ver voor een dagtocht. Bovendien merken we allebei dat de vermoeidheid en een zekere verzadiging begint toe te slaan. We besluiten daarom om onze laatste vakantiedag maar als een rustdag in te vullen. 's-Ochtends gaan we eerst met de dubbeldeks bus (mooie plaatsjes voorin) weer naar Las Vegas Downtown om er even rond te kijken. De overal aanwezige herrie begint ons inmiddels tegen te staan en eigenlijk vinden we het nu ook wel tijd om naar huis te gaan. En Las Vegas: het is leuk om een keer te zien, maar verder is het allemaal nep en door en door commercieel. En gezelligheid hebben we er tot nu toe niet kunnen vinden.
's-Middags bezoeken we in hotel Luxor 2 bijzonder interessante tentoonstellingen: Bodies, met een zeer uitgebreide expositie over het menselijk lichaam en Titanic, een tentoonstelling over dit overbekende schip met originele voorwerpen die van de zeebodem gehaald zijn. Er is zelfs een groot stuk van de originele scheepswand te zien. Beide tentoonstellingen waren zeer de moeite waard en ook een welkome afleiding in al het omliggende casino-geweld.
Verder de koffers alvast voor een groot deel gepakt: we moeten morgenochtend vroeg op om de huurauto weg te brengen en naar het vliegveld te gaan.

Wilma

Een hele goeie terugreis zonder vertraging ofzo. Een nadeel van zo'n blog: je hebt ons eigenlijk niets meer te vertellen als je terug bent. Of zijn er toch nog verborgen avonturen........?

luitgard

Ha henk en loek

Met plezier jullie verhalen gelezen en de prachtige foto's en video's bekeken. leuk om zo met jullie mee te reizen. Een goede thuisreis gewenst en tot binnenkort, Henk.

groeten,

Luitgard