Op reis met Henk en Loek naar de VS in 2011

Valley of Fire State Park, Nevada

7 oktober
Vandaag een lange (450 km) etappe. Via Highway 89, 389, 59 en de Interstate 15 rijden we naar Valley of Fire State Park. Grappig is dat de route zich slingert door Arizona, Utah, Arizona, Utah, Arizona en tenslotte door Nevada. We komen rond 15.00 uur in het park aan en constateren tot onze teleurstelling dat er voor vandaag geen plek voor de camper in het park beschikbaar is, waardoor we noodgedwongen het park weer moeten verlaten voor een plek elders. We komen terecht in Echo Bay, zo'n 35 km buiten het park. Het is er niet zo leuk als in het park, maar in ieder geval hebben we voor vannacht een plek. Morgenochtend vroeg gaan we terug naar het park en kijken we of we dan wel een plek kunnen vinden. En zo niet: dan gaan we in ieder geval het park uitgebreid bekijken en kamperen we dan maar weer buiten het park. We zien het wel. Al met al een lange en vermoeiende reisdag. Dus lekker aan het bier, BBQ en wijn.

8 oktober
We staan vroeg op omdat we op tijd in het Valley of Fire State Park willen zijn om te kijken of we voor de komende nacht wel een plekje op de camping in het park kunnen krijgen. Onderweg naar het park zien we in groep longhorn sheep op een berghelling. Prachtig om te zien, maar ze zijn wel zo schuw dat ze meteen wegrennen. Later lezen we in het visitor center van het Valley of Fire State Park dat deze dieren zich niet zo makkelijk laten zien; wij hebben dus echt geluk gehad.
We rijden dus eerst naar de camping van het park. De bordjes 'full' bij de campings staan er nog steeds en dat stemt ons niet zo hoopvol. Ook bij de Arch Rock Campground is dit niet anders. We rijden een rondje en zien dat alle plaatsen bezet zijn. Maar omdat het nog vroeg was bedacht ik dat er wellicht nog mensen zouden vertrekken. En warempel: toen ik een echtpaar vroeg of zij wisten of er nog mensen vandaag zouden vertrekken gaven zij aan dat zij zelf rond het middaguur weg zouden gaan. Ik stelde voor om onze campingstoelen achter te laten en die te gebruiken als middel om hun plaats voor ons te reserveren en dat wilden zij graag voor ons doen. Aardig zijn die mensen hier over het algemeen! En zo hadden wij een mooi plekje in het park en konden wij op ons gemak beginnen aan onze verkenning van dit bijzonder mooie park.
In een beschrijving van Isabel en Steffen Synnatschke, een stel dat heel veel buitengewoon mooie foto's en verhalen over het Zuidwesten van de VS heeft gemaakt, hadden we de waypoints (GPS coördinaten) van diverse bezienswaardige plekken in het park. En die besloten wij zo'n beetje te gaan volgen.
De diverse rotsformaties dragen allerlei namen. Soms van de weergave die ze oproepen, soms van de feitelijke omschrijving. Zo komen we langs Piano Rock, Windstone Arch, Beehives, Petrified Logs, 'The Scream', Mouse's Tank, White Domes, Fire Wave en Arch Rock. De rit over de scenic route naar White Domes is werkelijk prachtig. Enerzijds door de rood gekleurde rotsformaties, waar het park zijn naam aan ontleent, maar ook aan de wonderschone vergezichten. Echt geweldig mooi om te zien.
Op een gegeven moment merken we dat het verzadigingspunt een beetje bereikt is en besluiten we ons gereserveerde plekje op Arch Rock Campground op te zoeken. En jawel: onze campingstoeltjes stonden keurig op ons besproken plekje met een briefje dat de site bezet was. Waar die campingstoeltjes allemaal niet goed voor zijn....
Het is een heerlijk plekje zo midden in het park. Er zijn geen voorzieningen, maar dat is voor deze ene nacht voor ons geen enkel probleem. Het feit dat de campings vol waren bleek voornamelijk te komen door het feit dat een groep bezitters van een bepaalde soort camper een ontmoetingsweekend hadden. En die hadden daar uitgerekend dit weekend en de campings van het Valley of Fire State park voor uitgezocht. Later in de middag werden we door een Zwitserse familie aangesproken: of ze hun tentjes mochten neerzetten achter onze site op het daarvoor bestemde plekje voor tenten. Ze hadden nogal rondgereden en geconstateerd dat alles vol was. En wij vonden dat ze wel op onze site erbij konden; uiteindelijk hadden anderen ons die ochtend ook geholpen. En zo is dat hele campinggebeuren al met al een heel sociaal gebeuren. Leuk!
Achter in de middag bekijken we Arch Rock, die heel mooi wordt belicht in de late middagzon.
We gaan hierna weer heerlijk aan het bier en de BBQ. Morgenochtend gaan we nog wat bezienswaardigheden in het park bekijken. Al met al een heerlijke dag!

9 oktober
Als je het licht van de opkomende zon op de rode rotsen ziet schijnen rondom ons realiseren we ons nog eens extra dat we op een bijzonder mooi plekje onze nacht hebben doorgebracht. Omdat we vandaag niet zo ver hoeven te rijden hebben we meer dan genoeg tijd om nog meer van Valley of Fire State Park te bekijken. Eerst gaan we op zoek naar Pagoda Arch, die niet ver van onze camping zou liggen. Die hebben we echter niet kunnen vinden, maar daarentegen wel diverse andere mooie formaties gezien.
Vervolgens naar Rainbow Vista, waar vandaan we een wandeling maken naar Fire Canyon. Het licht is voor de foto's op dit tijdstip niet ideaal, maar we hebben helaas geen gelegenheid om hier in de late namiddag, als het licht hier op zijn mooist is, te zijn. De Fire Canyon Arch is wel bijzonder mooi verlicht, evenals de Fire Rock. Tenslotte rijden we naar Elephant Rock en dan houden we het voor gezien. We lunchen nog een keer in de camper bij het Visitor Center en gaan daarna naar Las Vegas, waar we onze laatste nacht in de camper doorbrengen. We komen rond 15.00 uur aan op de KOA camping bij hotel Circus Circus. Het is meer een grote plaat asfalt en nodigt niet echt uit voor een gezellig verblijf. Een enorm verschil met de camping van vorige nacht! We hebben voor deze camping gekozen omdat we morgen de camper moeten schoonmaken, onze spullen weer in de koffers zien te krijgen en daarna de camper inleveren.
We maken hier onze laatste 'Hungry Man' maaltijden op en gaan daarna de stad in.

wilma

Jullie genieten volop! Ik kom haast niet meer aan een boek toe... Kun je ook een uittrekselvariant maken???
Geintje hoor; het is leuk jullie belevenissen te vernemen.
Een fijne vakantie verder!